X
تبلیغات
(Management Course) رشته مدیریت - مشاغل سازمانی رشته مدیریت
مشاغل سازمانی رشته مدیریت شنبه بیست و پنجم خرداد 1387 12:9
آنهایی که فارغ التحصیل رشته مدیریت می شوند چه مشاغلی در سازمانها به آنها واگذار می شود ؟ اگر شما دانشجوی رشته مدیریت هستید جواب این سوال برای شما می تواند مهم باشد. در هر سازمان مجموعه مشاغلی وجود دارد که از آنها تحت عنوان مشاغل اداری نام برده می شود. این مشاغل عمدتا در واحدهایی تحت عناوین زیر یافت می شوند:

  • واحد منابع انسانی؛
  • واحد اداری - مالی؛
  • واحد کارگزینی؛
  • واحد رفاه و امور پرسنلی؛
  • واحد آموزش؛
  • واحد تشکیلات و بهبود روشها؛
  • واحد حقوق و دستمزد؛
  • واحد برنامه ریزی نیروی انسانی( واحد جذب و استخدام)؛

در واقع واحدهای اداری در سازمانهای دولتی و خصوصی تحت عناوین بسیار زیادی مورد خطاب قرار می گیرند که شاید مناسبترین و بهترین آن البته از نظر افرادی که متخصص این کار هستند « واحد منابع انسانی » می باشد. همه این واحدها یا حداقل یکی از آنها در هر مجموعه سازمانی اعم از انتفاعی یا عام المنفعه وجود داشته و غیر قابل اجتناب هستند. این واحدها به عنوان واحدهای پشتیبانی و ستادی به شمار رفته و تقریبا می توان ادعا کرد که هیچ سازمانی وجود ندارد که حداقل یکی از این واحدها را نداشته باشد. در واقع شاید این یکی از محاسن رشته های اداری به شمار می رود که در هر سازمانی جایگاه دارند بر خلاف سایر رشته ها که فقط در سازمان تخصصی خود می توانند مشغول به کار شوند.
در واحدهایی که در فوق از آنها یاد شد مشاغلی جهت انجام وظایف در نظر گرفته شده برای آن واحد تعریف می شود که به تعدادی از آنها در ذیل اشاره می شود و سعی می نمایم تا شرح خیلی مختصری از وظایف عام آن را نیز شرح دهم:

۱- کارشناسی منابع انسانی: عنوان بسیار کلی و مبهم که معمولا در سازمانها و شرکتهایی که این کارشناس ها کارهای بسیار پراکنده ای را از پرسنلی و کارگزینی گرفته تا آموزش و غیره را انجام می دهند یافت می شود. این عنوان پست عموما دلالت بر یک واحد سازمانی کوچک و غیر تخصصی دارد.

۲- کارشناس کارگزینی : این عنوان عبارت از شغلی می باشد که جهت انجام وظایف پرسنل استخدام شده اعم از اخذ مدارک جهت استخدام گرفته تا انجام کارهای بیمه ای یا ثبت و نگهداری مرخصی های پرسنل سازمان فعالیت می نمایند. ماهیت وظایف این پست سازمانی انجام یک سری کارهای روتین و مدون شده در قالب قوانین و مقررات می باشد.

۳- کارشناس آموزش : انجام امور آموزشی و ارتقاء سطح مهارت و دانش پرسنل از طریق برگزاری دوره های آموزشی، انجامنیاز سنجی آموزشی و غیره

۴- کارشناس تشکیلات : انجام فعالیتهای مربوط به تهیه و تنظیم نمودار سازمانی و تشکیلات کلان و تفصیلی هر سازمان به علاوه تهیه شرح وظایف سازمانی جهت هریک از پستها سازمانی

۵- کارشناس طبقه بندی مشاغل : این پست عموما در شرکتهای دولتی و یا شرکتهای خصوصی بزرگ وجود دارد و مهمترین وظیفه آن تطبیق شرایط پرسنل با مجموعه ظوابط نظام پرداخت هر سازمان می باشد.

۶- کارشناس رفاه : انجام امور بیمه ای و کلیه مسائلی که مربوط به مسائل رفاهی می باشد مانند مسکن، ورزش، مهمانسرا،... می باشد.

۷- کارشناس بهبود روشها: انجام امور مربوط به بازنگری فرایندها، به روز آوری و اصلاح دستورالعمل ها و روش های اداری ...

۸- کارشناس برنامه ریزی نیروی انسانی: در سازمانهایی که به اندازه کافی بزرگ هستند که بکارگیری یک نفر صرفا جهت استخدام در سازمان توجیه داشته باشد، کارشناس برنامه ریزی نیروی انسانی جهت جذب و استخدام به کار گرفته می شود.

۹- کارشناس خدمات : جهت انجام و هماهنگی امور خدماتی در سازمان فعالیت می نمایند. مانند هماهنگی بکارگیری سرویس جهت حمل و نقل پرسنل، هماهنگی جهت برگزراری مراسم وامور مربوط به نظافت و بهداشت. درواقع بر کار کارکنان خدماتی نظارت می کنند.

۱۰- کارشناس بازرگانی

۱۱- کارشناس برنامه ریزی استراتژیک

۱۲- کارشناس خدمات دفتری


اینها یه تعدادی از معروفترین عناوین سازمانی یا همون پستهای سازمانی است که برای افرادی که رشته مدیریت را خوانده اند در سازمانها وجود دارد. البته در گذشته معمولا هر کسی که در در سازمان کار دیگه را نمی شد بهش داد یکی از این پستها را بهش می دادند دلیل اون هم اشتغال تعداد نسبتا زیاد لیسانسیه فیزیک، شیمی،ادبیات،ریاضی، تاریخ،روانشناسی و حتی مهندسی در سازمانها است که در بخش اداری کار می کنند . البته الان عموماً به دلیل برگزاری آزمونهای استخدامی دیگر فقط فارغ التحصیلان رشته مدیریت این پستها را بدست می آورند.

البته در پست بعدی سعی می کنم تعدادی از شرح وظایف بعضی از این پستهای سازمانی را جهت آشنایی شما با ماهیت و نوع وظایفی که از این مشاغل انتظار می رود بیاورم. با تشکر
نوشته شده توسط حمید  | لینک ثابت |